Om Skolan

Frösö musikskola

Frösö musikskola startades sommaren 2023 och drivs av Jonas Aspling. Skolan tog då över verksamheten från Jämtlands Musikskola, som fram tills dess har erbjudit sång- och instrumentundervisning under 13 framgångsrika år.
Vårt mål på Frösö musikskola är att fortsätta driva skolan med samma höga kvalitet.
Vi vill ge möjlighet till nya och återvändande elever att lära sig mer, och utveckla sin musikalitet och instrumentfärdighet.
Samt att ge möjlighet att ta del av den glädje som musiken ger!
Vi har huvudkontoret på Frösön men våra kurslokaler finns precis som förut på Gamla Tingshuset i Östersund.

Jonas Aspling

Mina rötter finns här i Jämtland. Jag var tidigt i mitt liv intresserad av musik, och vid 10-års ålder började jag spela gitarr. Direkt efter gymnasiet åkte jag till Gotland för att studera musik på folkhögskolan i Hemse. Sedan dess har jag även studerat fiol i Malung och därefter musik på Birka folkhögskola. För närvarande är jag musiklärare på deltid på Birka folkhögskola och driver Frösö Musikskola. Ni hör mig bland annat spela i bandet Dark Side Cowboys.

frosomusikgitarr

Vanliga Frågor

Hur gammal måste man vara för att få börja?

Vi har ingen åldersgräns, så du kan varken vara för ung eller för gammal. Däremot kan det ibland vara svårt för små barn att greppa instrumentet ordentligt. Anpassa instrumentet efter ålder och storlek. Har ni frågor och funderingar hör gärna av er till oss.Åldern behöver inte sätta några gränser, internet är fyllt av filmklipp på musiker som är fantastiska redan vid 5 års ålder!

Måste man ha eget instrument med sig?

Vi erbjuder uthyrning av gitarrer. Vad det gäller övriga instrument så kan vi hjälpa er med rekommendationer om val av instrument och inköpsställen. Precis som med allt annat i livet medför en bra kvalitet på instrument en större spelglädje. Vi tillhandahåller trummor och piano under lektionstillfället.

Hur betalar man?

När du anmält dig skickar vi ut en inbetalningsavi som har ett betalningsvillkor på 10 dagar. Observera att din plats kan gå förlorad om du inte betalat innan förfallodatum. OBS. Avbokningar som sker senare än en vecka före utsatt startdatum debiteras med
500 kr.

Kan man dela upp betalningen?

Ja. Går du en 7-veckors period kan du dela upp betalningen på 2 gånger. Går du en 14 veckors period går betalningen att dela upp på 4 gånger. Inga extra avgifter tillkommer.

Vad händer om jag blir sjuk?

Det ligger inte i skolans åtagande att erbjuda ersättningstid då elev uteblir från lektion på grund av annan aktivitet eller sjukdom. Om läraren blir sjuk eller av annan orsak tvingas ställa in lektion, ska vikarie sättas in, eller då så är möjligt, lektionen tas igen vid annan tidpunkt.